Wielu z was ma wątpliwości odnośnie tego, czy można legalnie korzystać z roweru elektrycznego na polskich drogach. Krótka odpowiedź brzmi – tak, można. Należy jednak spełnić kilka istotnych warunków.
E-BIKE A PRAWO
W celu wyjaśnienia tej palącej kwestii zwróciliśmy się do kancelarii adwokackiej Grzybkowski Guzek, która w odpowiedzi przesłała nam opinię prawną wraz z memorandum, z którym zapoznać się możecie pod artykułem.
Legalnie rowerem elektrycznym możecie poruszać się tylko wtedy, kiedy pojazd spełni określone warunki. Pierwszym z nich jest napięcie zasilania roweru elektrycznego, które nie może przekroczyć 48 volt. Można to osiągnąć poprzez odpowiednie podłączenie akumulatora – szeregowo lub równolegle – przez co samodzielnie ustalamy wymagane napięcie.
Kolejnym wymogiem jest szerokość e-bike’a – nie może ona przekroczyć 90 cm. Aby sprawdzić, czy spełniamy ten warunek, wystarczy zmierzyć jego najszerszy element, a więc kierownicę. Zwykle jest ona znacznie mniejsza.
Inna przesłanka to fakt, że napęd roweru powinien być uruchamiany poprzez nacisk na pedały, co oznacza, że w przypadku jeśli e-bike jest wyposażony w manetkę, to powinna być ona wyłączona (odłączona). O tym, czy napęd zostanie włączony decyduje w takiej sytuacji czujnik obrotów pedałów.
JAK SZYBKO MOŻNA JECHAĆ ROWEREM ELEKTRYCZNYM?
Najtrudniej jest spełnić ostatni warunek, czyli kwestię maksymalnej prędkości, jaką może osiągać rower elektryczny oraz jego mocy. E-bike może jechać z prędkością nawet 90 km/h, to aby mógł on być dopuszczony do ruchu drogowego, musi ona zostać zredukowana do 25 km/h, a moc nie może przekraczać 250 WAT.
Dla osób spragnionych wrażeń jest jednak wyjście z tej sytuacji. Maksymalną prędkość oraz moc można bowiem ustawić za pomocą sterownika, dzięki czemu w kilka sekund możemy włączyć „wolniejszy” i bezpieczniejszy tryb miejski, a w razie konieczności – tryb off-roadowy, pozbawiony wszelkich ograniczeń. Nie zapomnij wtedy o kasku!
Niestety bardzo wielu producentów instaluje w swoich rowerach elektrycznych silniki, które fabrycznie nie pozwalają na osiągnięcie prędkości większej niż 25 km/h oraz bez możliwości ich przeprogramowania.
Dlatego warto przed zakupem dowiedzieć się, czy faktycznie e-bike będzie posiadał sterownik umożliwiający zamianę trybu jazdy. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne przerobienie tradycyjnego roweru, instalując w nim wszelkie potrzebne elementy. Zyskujemy dzięki temu pojazd łączący w sobie zalety zarówno roweru, motoroweru i motocykla elektrycznego.
Sprawdź również:
O SILNIKACH ELEKTRYCZNYCH W EBIKE'ACH
JAKIEGO ZASIĘGU E-BIKE'A SPODZIEWAĆ SIĘ NA BATERII?