Najważniejszym elementem roweru elektrycznego jest jego serce, czyli bateria. Jak długo wytrzymuje ona na jednym ładowaniu i jak należy o nią dbać, aby mogła służyć nam jak najdłużej oraz nie stanowiła ona dla nas zagrożenia?
Wytrzymałość baterii
Bateria w e-bike’u lub samochodzie elektrycznym jest nie tylko najważniejszym i najdroższym elementem jego napędu, ale także wpływa bezpośrednio na to, jak szybko oraz jak daleko możemy się takim pojazdem poruszać.
Zazwyczaj producenci baterii litowo-jonowych podają, że ich ogniwa można rozładować nawet do 800 razy. Czy to dużo, czy to mało, najlepiej uzmysłowi przykład.
Załóżmy, że posiadamy baterię bidonową o pojemności 17,5 aH oraz zestaw do konwersji roweru S-1100. Z e-bike’a korzystamy wyłącznie w miesiącach letnich, czyli od marca do listopada, i przejeżdżamy nim średnio 200 km tygodniowo – rocznie daje nam to 7000 kilometrów.
Zakładając, że ze wspomagania korzystamy przez 50% czasu, a pozostałe 50% używamy manetki, osiągamy na jednym ładowaniu zasięg 70 km.
W ciągu całego roku rozładujemy zatem baterię 100 razy, co oznacza, że wystarczy ona nawet na 7 do 8 lat – całkiem nieźle!
Obliczenia te zakładają jednak sytuacje idealne, a faktyczna wydajność może być znacznie lepsza lub gorsza. Wszystko to zależy od kilku innych czynników.
Temperatura akumulatora
Fakt, że bateria rozgrzewa się w trakcie pracy jest całkowicie naturalnym zjawiskiem. W przypadku samochodów elektrycznych instalowane są w nich specjalne układy chłodzące, które zapobiegają przegrzaniu. Takiego rozwiązania nie uświadczymy jednak w e-bike’ach i musimy o to zadbać samodzielnie. Nie należy przekroczyć temperatury 65 stopni Celsjusza, ponieważ w takim wypadku ogniwa w baterii zużywają się znacznie szybciej.
Warto zwrócić uwagę na temperaturę baterii nie tylko w trakcie jej użytkowania (czyli wtedy, kiedy się rozładowuje), ale również wtedy, kiedy ją ładujemy. Należy stosować dopasowane do akumulatora ładowarki, tak aby go nie przeciążyć. Ważny jest też czas ładowania – zbyt szybki zwiększy jej temperaturę, co negatywnie wpłynie na wydajność oraz żywotność. Optymalnie bateria powinna ładować się od 1,5 do 2 godzin.
Jak przechowywać baterie
W momencie, kiedy planujemy przez dłuższy czas nie korzystać z e-bike’a, zadbajmy o to, aby jego bateria nie była w pełni naładowana, gdyż również jest to dla niej szkodliwe. Przed odstawieniem roweru na dłuższy czas warto rozładować jego akumulator przynajmniej do połowy – stan naładowania możesz sprawdzić dzięki wskaźnikom LED, w które wyposażone są baterie.
Ładowania baterii – mniej znaczy więcej
Pozornie może wydawać się, że akumulatory powinniśmy ładować do pełna – nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, na co wskazuje badanie przeprowadzone przez GRIN Technologies. Okazuje się, że żywotność baterii zdecydowanie przedłuża jej ładowanie tylko do poziomu ok. 80%.
Pochodzenie baterii
Na wydajność ogniw wpływa również proces ich produkcji. Warto pamiętać, że baterie produkowane metodami „domowymi” oferowane są jako nowe akumulatory z ogniwami rozpakietowanymi – co to oznacza w praktyce?
Jest to nic innego jak bateria będąca odrzutem produkcyjnym, która nie przeszła testów jakościowych i sprzedawana jest po znacznie niższej cenie. Trudno jednak mówić w takim przypadku o jakości oraz wydajności takich baterii, gdyż jest ona bardzo słaba.
Aby uchronić się przed zakupem takiego akumulatora, warto dowiedzieć się, w jaki sposób jest on produkowany oraz czy objęty jest co najmniej 2 letnią gwarancją.
Bezpieczeństwo
Wielokrotnie słyszeliśmy o przypadkach, kiedy bateria np. w telefonie uległą samozapłonowi lub wybuchła w trakcie użytkowania – nie są to legendy miejskie, a faktyczne niebezpieczeństwo, z którym należy się liczyć.
Pamiętajmy, że bateria instalowana w rowerach elektrycznych jest nawet 100 razy większa niż w smartfonie, więc jej uszkodzenie lub wybuch może wyrządzić naprawdę poważne szkody.
Bezpieczeństwo akumulatora gwarantuje jakość podzespołów, z których został on wykonany oraz fakt, że producent posiada odpowiednie certyfikaty zapewniające ich niezawodność – np. UN/DOT 38.3. Dodatkowo producent powinien posiadać ubezpieczenie OC od każdej wydawanej baterii, które pokryje ewentualne koszty szkód wyrządzonych przez wadliwy akumulator.
Zobacz również:
ELEKTRYCZNY FATBIKE, NOWY NAPĘD CENTRALNY I… CIEKAWOSTKA
JAK ZAMONTOWAĆ BATERIĘ DO E-BIKE’A