Sterownik (kontroler) do roweru elektrycznego, to jeden z bardziej istotnych elementów tego pojazdu, gdyż to właśnie on odpowiada za oddawanie mocy na silnik, czyli określa przyspieszenie roweru. Warto wiedzieć, na jakie cechy sterownika należy zwrócić uwagę przy jego wyborze, aby jak najlepiej spełnił nasze oczekiwania.
Sposób sterowania
Wyróżniamy dwa rodzaje sterowania – sterowanie kwadratowe i sterowanie falą sinusoidalną. Nie będziemy zagłębiać się w techniczne aspekty tych rozwiązań, jednak wiedzieć należy, że w przypadku sterowania sinusoidalnego otrzymujemy znacznie większą kulturę pracy silnika – bezgłośność oraz mniejsze drgania niż w przypadku sterowania kwadratowego.
Dlatego wybierając sterownik, warto szukać takiego, który posiada oznaczenie FOC lub kontroler wektorowy. Sprawdzi się on zdecydowanie najlepiej!
Wyświetlacz
Integralnym elementem każdego kontrolera jest wyświetlacz, który nie tylko informuje kierowcę e-bike’a o aktualnej prędkości, stanie naładowania baterii, jej temperaturze czy trybie jazdy, ale również pozwala na regulowanie niektórych parametrów.
Sam wyświetlacz może być wyposażony również w swego rodzaju pilot, montowany na kierownicy przy kciuku, co pozwala na szybką i bezpieczną zmianę parametrów nawet podczas jazdy.
Czujnik kadencji
W zasadzie posiadanie czujnika kadencji w kontrolerze jest uwarunkowane prawnie, choć nie wszyscy producenci instalują ten element w standardzie. Dlaczego w ogóle warto posiadać czujnik kadencji?
Pozwala on na bardzo wygodną jazdę ze wspomaganiem pedałowania bez konieczności używania manetki i to właśnie on sprawia, że rower elektryczny może zostać dopuszczony do ruchu po drogach publicznych. Warto zatem zwrócić uwagę na to, czy kontroler umożliwia podłączenie czujnika kadencji.
Ogranicznik mocy i prędkości
Nawet jeśli posiadamy e-bike o dość sporych osiągach, to dzięki ogranicznikowi montowanemu w sterowniku jesteśmy w stanie leganie poruszać się po drogach, z których korzystają też inni uczestnicy ruchu.
Jadąc w centrum dzięki sterownikowi z ogranicznikiem włączamy odpowiednią moc silnika, a opuszczając drogę publiczną, możemy szybko wyłączyć blokadę i jeździć z prędkością maksymalną.
Hamowanie regeneracyjne
Dla części użytkowników e-bike’ów możliwość hamowania silnikiem wydaje się być zbędna, jednak warto wiedzieć, że dzięki niej otrzymujemy dwie korzyści.
Po pierwsze podczas hamowania mamy możliwość odzyskania części energii i podładowania baterii, co może zwiększyć zasięg roweru o kilka km – w zależności od stylu jazdy.
Dodatkowo hamowanie regeneracyjne, ponieważ odbywa się na zasadzie pola magnetycznego, sprawia, że nie są zużywane takie podzespoły roweru jak tarcze czy klocki hamulcowe, co szczególnie istotne jest np. przy jeździe szybkiej lub podczas zjazdu z wysokiego wzniesienia.
Wtyczki hermetyczne
Roweru elektrycznego można jak najbardziej używać podczas niesprzyjających warunków atmosferycznych, takich jak deszcz czy śnieg, jednak najbardziej narażone na wodę są niestety zwykłe, plastikowe wtyczki, łączące elementy napędu.
Jeśli woda dostanie się do wtyczki łączącej manetkę, to jeśli wystąpi w nim zwarcie, może zdarzyć się, że silnik otrzyma maksymalne przyspieszenie, co w warunkach drogowych może stanowić spore zagrożenie.
Warto zatem upewnić się – szczególnie jeśli samodzielnie przerabiamy swój rower na e-bike’a – o zastosowanie wtyczek hermetycznych odpornych na wodę.
Kontrola temperatury silnika
Czujniki montowane w kontrolerach mogą wyłączyć silnik, w przypadku kiedy osiągnie on krytyczną temperaturę, która spowodować może jego uszkodzenie. W e-bike’ach o wyższych osiągach warto zastosować dodatkowe rozwiązanie, pozwalające na stałe kontrolowanie temperatury, której wartość pojawiać się będzie na wyświetlaczu.
Jest to zdecydowanie wygodniejsze niż „samodzielne” kontrolowanie temperatury silnika np. poprzez jego dotknięcie i sprawia, że możemy spokojnie skupić się na wyczynowej jeździe. Nawet w przypadku przegrzania, wyświetlacz poinformuje nas o tym fakcie, więc możemy czuć się bezpiecznie.
Zobacz także:
ZASIĘG ROWERU ELEKTRYCZNEGO NA BATERII
SZYBKIE ROWERY ELEKTRYCZNE NA ŚCIEŻKACH ROWEROWYCH W DANII